Mama’s eerste stapjes: smullen voor nieuwbakken moeders!

Recensie door Nikolien Martina-Doorenbos van Moms&More10682155_703106426484450_6940534492201581523_o

Enige tijd geleden ontving ik van schrijfster Esther Kaper haar boek Mama’s eerste stapjes, eerlijk over het eerste jaar in de bus. Kijk en dat spreekt me nou aan: eerlijk over het eerste jaar.

Toen ik voor de eerste keer moeder werd dacht ik (heel naïef geef ik toe) dat ik een kind er wel even bij zou doen. Ik zou het moederschap gaan aanpakken zoals ik een project aanpak: goed inlezen en voorbereiden en strak managen. Tijdens mijn zwangerschap las ik dan ook stapels boeken en tijdschriften over baby’s en moederschap. Ik had de touwtjes strak in handen.

En toen werd Emilia geboren en mijn wereld stond op z’n kop. De werkelijkheid bleek totaal anders dan mijn verwachting. Ik was in shock. En met mij zo’n 90% van de moeders. Uit Engels onderzoek is gebleken dat zo’n 90% van de moeders het moederschap als een schok ervaren, het moederschap veel zwaarder vinden dan verwacht en hier niet open en eerlijk over durft te zijn uit angst dat ze een slechte moeder gevonden wordt en omdat ze bang is om te falen.

Gelukkig is Esther een van de 10% moeders die wél eerlijk durft te zijn over het moederschap, zo blijkt uit haar boek. In Mama’s eerste stapjes neemt ze je mee in haar ups en downs tijdens haar eerste jaar als moeder. Ze is daarbij ontwapenend eerlijk en realistisch. Je leest niet alleen over haar roze wolk maar ook over haar uitdagingen, onzekerheden, haar fouten en haar ‘break-down’.

Esther laat zien dat het moederschap twee kanten van dezelfde medaille kent: aan de ene kant de prachtige, intense en liefdevolle momenten en aan de andere kant de momenten van stress, spanning en heftigheid. Ook andere moeders die ze voor haar boek heeft geïnterviewd geven een kijkje in hoe zij het eerste jaar hebben ervaren, en dat is smullen voor nieuwbakken moeders.

Eerlijk is eerlijk, Esther schrijft hier en daar met een christelijke touch. Dat is niet helemaal “my cup of tea”. Ik was bang dat het boek daardoor moraliserend zou worden of misschien wat ouderwets, maar dat bleken puur mijn foutieve aannames, want Mama’s eerste stapjes bleek een fijn te lezen boek te zijn, ook voor niet-christenen.

Moms&More wil er aan bijdragen dat elke moeder, ongeacht haar achtergrond en omstandigheden, stappen neemt naar een een gelukkig werkzaam leven. Zodat zij op haar eigen unieke manier vorm geeft aan haar loopbaan en haar geluk.