Reacties lezers Mama’s eerste stapjes

Het is bijna een jaar geleden dat mijn tweede boek Mama’s eerste stapjes verscheen. Een boek over het eerste jaar nadat ik moeder werd. Hoe mijn leven (en dat van andere moeders die ik voor mijn boek interviewde) op zijn kop kwam te staan door zo’n kleine baby. Alles veranderde! Regelmatig krijg ik reacties van moeders die mijn boek hebben gelezen. Dat doet me goed!

‘Tussen alle voedingen en luiers door heb ik je boek in een zucht uitgelezen. Ik heb het afgelopen zondag gekregen op ons kraamfeest. Ik vond het heerlijk om je boek te lezen: nuchter, humoristisch en eerlijk. Ruim zeven weken geleden ben ik bevallen van onze prachtige dochter. Na de bevalling heb ik veel bloed verloren, maar omdat alle zorg net op dat moment naar huis was, hebben we dat pas een paar dagen later doorgehad. Wat voelde ik me schuldig dat ik zo moe was en duizelig. Nadat de verloskundige het herstel wel erg lang vond duren en het lab liet komen voor een prik, werd het duidelijk. Ik voelde me niet voor niks vreselijk beroerd en kon er niks aan doen! De eerste vier weken waren ronduit stom met veel onzekerheid en huilbuien. Na vijf weken ging het steeds beter, kon ik wat wandelen en genoot ik van m’n dochters reflexlachjes. Inmiddels is het een vrolijke babbelkont. Ze geniet van knuffelen en gesprekjes. Wat een zegen. Ik ben God zo dankbaar. Bedankt voor je boek.’

‘Wat een fantastisch boek heb je geschreven!! Ik heb het in 2 dagen uitgelezen, heerlijk even tijd voor mezelf en iets doen wat mij uit komt. Ik heb vorig jaar augustus een dochter gekregen en heb een pittig jaar achter de rug: onzekerheden, rouwverwerking, streng en hard voor mezelf zijn, de lat veel te hoog leggen, het beste willen doen voor je kleine meid, maar wat is het beste als het je eerste kindje is? Zoveel herkenning en erkenning vond ik in je boek! Mijn zus leest het nu en zegt precies hetzelfde.’

‘Zojuist je boek ‘Mama’s eerste stapjes’ uitgelezen. Wat een herkenning! Ik heb hardop gelachen om grappige anekdotes, geglimlacht en een brok in mijn keel weggeslikt als je het over alle emoties had die je zoontje in je losmaakt. Ik wil je bedanken voor je openheid en eerlijkheid, en je onbevooroordeelde mening over het moederschap. Ik heb geleerd dat ik mama mag zijn op mijn manier!’

Heb je Mama’s eerste stapjes nog niet gelezen? Of ben je op zoek naar een leuk (kraam)cadeau voor je zus, vriendin of collega? Bestel mijn boek via deze link. En stuur je reactie naar mamaseerstestapjes@gmail.com.