De dood van de Hilversumse Marwan en de berichten dat hevige pesterijen wellicht de oorzaak daarvan zijn, raken me. Niet omdat ik zelf ben gepest. Het raakt me, omdat ik me goed kan herinneren dat kinderen op mijn basisschool en middelbare school werden gepest. Niet dermate ernstig dat dit tot de dood van een leerling leidde, maar ik herken de keiharde zwijgcultuur. Die zwijgcultuur moet doorbroken worden.

Iedereen in de klas wist wie het pispaaltje was.
Iedereen in de klas wist wie de pesters waren.
De meerderheid zweeg en keek toe.
En of ouders van de gepeste kinderen het wisten, betwijfel ik.

Het is onbestaanbaar dat dit niet door leraren werd opgemerkt. Dat gaat er bij mij niet in.

Signalen:

➡️Structureel als laatste worden gekozen tijdens de gymles.
➡️Op het schoolplein niet bij het spel of gesprek worden betrokken.
➡️Alleen zitten tijdens pauze.
➡️ Met groepsopdrachten of projecten wil niemand met jou in een groepje.
➡️Uitgelachen of bespot worden als je iets zegt tijdens de les.
➡️Niet uitgenodigd worden voor partijtjes en feestjes.
➡️Nauwelijks vrienden hebben.
➡️Alleen meetellen als je doet wat je wordt opgedragen door de pester(s).
➡️Spullen worden van je afgepakt of stukgemaakt.
➡️In de klas en schoolgangen word je genegeerd tijdens sociale interactie.
➡️Je fietst altijd alleen naar school.
➡️Of pesters fietsen met je mee en proberen je om te duwen of je de weg te versperren.
➡️Je krijgt een bijnaam die door bijna de hele klas (voor iedereen hoorbaar) wordt gebruikt.
➡️Je ondergaat alles gelaten, want terugvechten maakt het alleen maar erger.
➡️Incidenteel neemt iemand het voor je op, maar diegene is bang voor zijn eigen reputatie.
➡️Opmerkingen krijgen over je kleding of uiterlijk.
➡️Geduwd worden, in elkaar worden geslagen.
➡️Vernederd worden.

In het boek ‘Wees Onzichtbaar’ van Murat Isik wordt blootgelegd hoe een leerling structureel wordt gepest en hoe weinig mensen in durven te grijpen.

Ik herinner me dat ook ik als kind niet wist wat te doen. En ik merk dat ik met terugwerkende kracht boos ben op mezelf, op mijn medeleerlingen en leraren die dit lieten gebeuren. Op de pesters die misbruik maakten van hun positie, of ze nu zelf een moeilijke jeugd hadden of niet.

De dood van #Marwan doet mij beseffen dat de zwijgcultuur doorbroken moet worden. Dat intimidatie en groepsdruk niemand zo kapot mogen maken, dat een kind niet meer wil leven.

#doorbreekdezwijgcultuur #stoppesten